Tuesday, January 28, 2014


اعداد الموتوسيكل للسفر 

 معظم البايكرز في مصر بتركب موتوسيكلات كروز او موتوسيكلات ريس 
و من وجهة نظري المتواضعة و احترامي ان لكل واحد طريقة تفكيره و حرية اختياره 
بس مصر كطبيعة و حالة الطرق  فيها انا اري ان انسب انواع الموتوسيكلات هي
  الاوف رود او الموتوسيكلات او اون - اوف رود 
و حاحاول اشرح انا بجهز موتوسيكلي ازاي للسفر  و ايه اللي باضيفه 
بالطبع دي تجربتي الخاصة و زي مابيقول المثل كل شيخ و له طريقة 
يعني مش لازم اكون انا صح  او ان اللي باقوله هو اللي لازم يتعمل بس خللي بالك انا اللي حاكتبه هنا بعد الكثير من التجارب خلال اكثر من 14 سنة سفر بالموتوسيكل 
و حيكون مثلي هو موتوسيكل الافريقا توين 





الحالة الميكانيكية و الفحص قبل السفر 

يجب معرفة حالة الموتوسيكل قبل السفرو التأكد من انه صالح للسفر  و الجهة اللي انت رايحها 
تغيير الزيت و فلتر الزيت 
تغيير فلتر الهوا و يفضل النوع القابل للغسل و هو بيقي غالي شوية بس بيغنيك انك تحمل معك واحد احتياطي راجع  الفلتر المناسب للموتوسيكلك 
دائما بحاول اعمل الصيانة بنفسي علشان اتعرف علي موتوسيكلي و بيساعدني في كده كتاب   صيانة خاص بالموتوسيكل بتاعي و موقعه علي النت هو 
http://www.haynes.com/products/productID/464

هاينز هي شركة متخصصة في كتالوج السيارات و الموتوسيكلات 
بتجيب موديل او اتنين في الكتاب و بتشرحلك كل حاجة عن الموتوسيكل علي عدة اقسام من الاخر بتغطي  الموتوسيكل من الالف للياء 
و انا بيكون معايا نسخة الكترونية علي الكومبيوتر المحمول في السفر 
علي سبيل المثال  انا بابدأ صيانة موتوسيكلي حسب الكيلو متر اللي الموتوسيكل ماشيه 
بمعني لو موتوسيكلي عامل 30000 كيلو متر باشوف الصيانة اللازمة للكيلو متر ده في كتاب هاينز و بابدأ اعملها 
علي سبيل المثال 
تغيير البوجيهات و ضبط الكاربريتر و تغيير الفلاتر و صيانة الجنزير و التروس و الفرامل و الدبرياج و الرولمان بيل 
نمرة اتنين لازم اتاكد ان معايا ادوات و عدد الاصلاح للموتوسيكل و انها تكون عدة  و عالية الجودة لانها  بتبقي اسهل في اصلاح الموتوسيكل 

طقم عدد يصلح لمعظم الموتوسيكلات 

طقم العدة الاصلي للافريقا توين 


كده يبقي انت عارف انك لازم تعمل صيانة جيدة للموتوسيكل و انك تحمل معك العدد  و اللازمة لاصلاحة لو عطل منك و ما تنساش لافيهات تغيير الكاوتش 2  منهم  
بعد كده قطع الغيار التي تحملها معك 

فلتر زيت 
بوجيهات
ترس خلفي و ترس امامي لو الرحلة عدة الاف كيلو مترات 
عدة اصلاح الجنزير و قطعة احتياطي و عدة اقفال و حاول تعرف ازاي تركبها  لو قطعت منك   - طبعا لو موتوسيكلك كردان مالهمش لازمة 
فيوزات و قطعة سلك  احتياطي و لمبات الفوانيس بالذات الامامي و انوار الفرامل 
كابلات للبنزين و الدبرياج و انا دائما بركبهم بجوار الكابلات اللي راكبة و لو اي حاجة باظت منهم بركبها في الحال  لان تركيبها خلال الرحلة بيبقي صعب شوية و كمان بتوفر اني اشيلها في الشنط بتاعتي 
طقم اصلاح كاوتش  و بيفرق لو تيوبليس او باطار داخلي و كمان كومبروسر هوا بيشتغل علي ولاعة سجاير انا مركبها في الموتوسيكل و احتياطي باخد معايا منفاخ 
يدوي زي بتاع البسكلتة  علشان لو الكومبروسر اتعطل لاي سبب
اطار داخلي احتياطي امامي و خلفي 
اي حاجة تانية المكيانيكي بتاعك بيرشخهالك انك تاخدها يعني انا مثلا بيبقي معايا الكتروني احتياطي و كمان طلمبة بنزين احتياطي معايا
 
تجهيز الموتوسيكل 
 بعد تجارب كثيرة  دلوقتي باركب شبكة خلفية من الحديد خلف الكرسي و باثبتها في في الاجزاء الصلبة للموتوسيكل و حتختلف من موديل للتاني بس فكرتها واحدة 
انها تشيل اكبر كم من الشنط و باعملها  هوكات مثنية علشان اربط فيها براحتي و بحاول اعملها كلها رباط بالمسامير مش لحام  لاني في تجاربي السابقة بسبب حالات الطرق في افريقيا السيئة جدا او بسبب لسقوط بالموتوسيكل اللحام بيتكسر و بتبقي صعبة انك تلحمها في اي مكان  انما الرباط بالمسامير  بيبقي سهل اني اعيد تربيط المسامير كل كام يوم 
انظر الصورة  
 ممهر باللون الاصفر هو الشبكة 
 ممهر باللون  الاحمر هي عبارة عن ماسورة مياه من عند اي محل للادوات الصحية و باجيبلها غطاء من كل جهة و باستخدمها لحمل  العدد و كمان باركب واحدة سبيهة اسفل الموتور في البروتيكشين  انظر الصورة التالية 
 






 
ممهر بالاحمر

 ماسورة مياه كعلبة لحمل العدد و كمان تجعل توازن الموتوسيكل افضل 
نظرا لان معظم الحمولة بتبقي في الجزء الخلفي للموتوسيكل
ممهر بالاصفر
 
جركن بنزين في  جهتي الموتوسيكل  و باركبها علي مواسير حماية الموتور  و لها دور في توازن اكثر للموتوسيكل نظرا لان معظم الحمولة بتبقي علي  الجزء الخلفي  - علي فكرة حال الجركن ده اختراع برغم سهولته . اجانب كتير و اسماء مشهورة في عالم الترحال بالموتوسيكل  بتاخد الفكرة دي مني 
علشان تعرفوا ان المصري ........ ام  الاجنبي . هههههههه
  





الصورة العلوية موضح بها 
ممهر بالاخضر

 واقي اليد  و يفضل يكوم معدني لان اي سقطة الاطراف او جزء بيصاب و كمان للحماية من الرمال لانها مؤلمة جدا و الحصوات من السيارات التي امامك

ممهر بالازرق و الاخضر
 
كابلات احتياطي لكل من البنزين و الدبيراج 

ممهر بالاصفر

حامل للجي بي اس 

ممهر بالاحمر 

مثبت كاميرا جو برو علي علبة زيت الفرامل الامامية و ماتنساش تلصقها علي قطعن من الكاوتش علشان تتفادي الاهتزار اثناء القيادة 


حماية للفانوس الامامي 
 يارب اكون قدمت معلومة مفيدة و لو فيه اي سؤال عاوز تسأله ابعتلي و علي طول حارد عليك 
 

2 comments:

  1. ازاي اقدر اعمل شبكة الحماية للفانوس الامامي لانها مش متوفره في محافظتي

    ReplyDelete